Nieuws – Blog

Tensegrity model

Vandaag heb ik mijn eerste tensegrity model gebouwd met enkel een paar houtjes, elastiekjes en dopjes.

In de Rolfing sessies kunnen we deze gebruiken om meerdere dingen van te leren, zoals:

  • Tensegrity is een model van hoe het lichaam in elkaar zit, een model van hoe je lichaam zich staande houdt in de zwaartekracht, zonder dat je botten elkaar raken. Je kunt al aan de foto zien dat de structuur zichzelf overeind houdt, zonder dat de massieve houtjes elkaar raken, heel anders dan bijvoorbeeld de opstapeling van stenen in de structuur van een gebouw.
  • Tensegrity is een samenspel van spanning (de elastiekjes) en compressie (de houtjes). Hoe ga je om met spanning en compressie, trek- en drukkrachten in je lichaam?
  • Zoiets als een geïsoleerde beweging bestaat niet. Alles is met elkaar verbonden. Als een deel beweegt, beweegt werkelijk de hele rest van de structuur ook.

Weleda voor de ontspanningsmassages

Voor de ontspanningsmassages gebruik ik de 100% natuurlijke Weleda producten. De basis oliën zijn geurneutraal. De Verzorgende Massageolie is lekker voor de holistische en intuïtieve ontspanningsmassages. De Voedende Massageolie past goed bij diepe weefsel technieken. Beide kunnen naar wens gecombineerd worden met een van de geurende oliën:

  • Arnica – verwarmt en ontspant
  • Calendula – verwarmt en verzorgt
  • Citrus, verfrissend – verzorgt en activeert
  • Evening primrose (teunisbloem), verstevigend – regenereert en voedt intensief
  • Lavendel, ontspannend – verzorgt en brengt tot rust
  • Wilde rozen – harmoniserend, verwent en maakt soepel

Daarnaast werk ik naar keus met biologische, geurloze kokosolie.
Soms is de Skin Food body butter meer geschikt voor diepe weefsel technieken.

Alles is met elkaar verbonden

Waar eindigt of eindigt het takje en waar begint de peer? Op de doorsnede is duidelijk te zien dat ze in elkaar overlopen. Zo is het ook met het bindweefsel, de fascia in het lichaam. De fascia van de hamstrings houden niet op bij de zitbotjes. Een deel van de vezels loopt over in het bindweefsel van het bekken en heeft van daaruit verbindingen naar de onderrug. Dit heeft gevolgen voor de functie van het SI-gewricht tijdens lopen, voorover buigen en talloze andere bewegingen en heeft een relatie met lage rugpijn. Alles is met elkaar verbonden en met het functioneren van het lichaam. Rolfing legt de verbanden.

Spring jij uit het hete water?

Hoe kan je pijn het beste zijn wat je zou kunnen overkomen? Rolfers™ krijgen vaak van hun cliënten te horen dat hun pijn de aanleiding was om Rolfing® te proberen en dat ze daardoor hun lichaam terugkregen.

Vaak gedragen we ons als een kikker in water dat langzaam aan de kook wordt gebracht. We komen niet in beweging. We worden ouder en laten blessures, ziektes, een verkeerde houding en vaste overtuigingen ons leven meer en meer beperken. De pijn ontwikkelt zich zo langzaam dat we niet uit het hete water springen. Totdat we ons beter voelen weten we niet wat we missen. 

De ervaring van Rolfers wereldwijd is dat na de serie van 10 Rolfing® sessies cliënten vaak aangeven dat het verdwijnen van hun oorspronkelijke klachten niet het grootste pluspunt is. Ze hebben de kansen aangegrepen die Rolfing® biedt om nieuwe paden te verkennen en nieuwe manieren van voelen, bewegen en leven te ontdekken, nieuwe paden die de kwaliteit van het dagelijks leven kunnen verbeteren.

Mijn eigen verhaal ging ook zo. Vast overtuigd dat ik alles met mijn hoofd op zou moeten kunnen lossen kwam ik steeds vaster achter mijn bureau te zitten. Mijn carrière stagneerde en mijn lijf kwam steeds vaster te zitten. Fanatiek sporten versterkte het probleem eigenlijk alleen maar. Daar kwam ik pas achter in mijn opleidingen tot Massagetherapeut aan de Akademie voor Massage en Beweging en Rolfer bij de European Rolfing Association. Mijn lichaam werd losser en soepeler en kan nu dingen die ik zelfs vroeger nooit gekund heb. Ik kwam achter mijn bureau vandaan en deed mijn meest succesvolle project ooit. Geïnspireerd door Rolfing maakte ik een carrière switch en wil jou nu graag helpen uit het water te springen en je beter te gaan voelen.

Genoeg van je pijn? Boek je eerste Rolfing sessie online via de website of stuur me een bericht.

De Rolfing en Massagetherapie sessies van Rolfing Alkmaar komen in aanmerking voor vergoeding door zorgverzekeraars. Controleer dit zelf bij je eigen zorgverzekeraar.

Op de foto twee fraaie rugstreeppadden.

Nieuw onderzoek: Rolfing verhoogt de doorbloeding, vermindert de stijfheid en verhoogt de elasticiteit van fascia.

Rolfing Structurele Integratie is een holistisch vorm van manuele therapie. De waarde ervan wordt keer op keer in de praktijk bewezen. De laatste jaren komt er daarnaast meer en meer ondersteuning door wetenschappelijk onderzoek. Deze week verscheen een nieuw wetenschappelijk artikel*. De onderzoekers publiceren over de impact van de serie van 10 Rolfing sessies op stijfheid, elasticiteit en doorbloeding van de fascia. Fascia is een vorm van bindweefsel en vormt een 3D netwerk in ons lichaam. Het omringt alle spieren, spiervezels, organen, botten, zenuwen, bloedvaten, holtes, ruimtes, gewrichten etc. Het wordt ook wel het orgaan van de vorm genoemd.

In de inleiding geven de onderzoekers een mooi overzicht van een aantal fascia eigenschappen die van belang zijn in de Rolfing behandelingen. Het fascia weefsel is rijkelijk voorzien van zenuwen en receptoren, zoals zintuigen voor pijnprikkels en voor beweging. Ze voorzien zowel het somatische als het autonome zenuwstelsel van informatie. Er zitten zo veel zenuwcellen in de fascia dat het ook wel het derde brein wordt genoemd, na je ‘echte’ brein en je darmen. Rolfing kan, naast het verlichten van pijn en het verbeteren van het bewegingsbereik van gewrichten, ook een direct effect hebben op de mobiliteit van moleculen en de reactie van cellen en daarmee op heling, reparatie en regeneratie van weefsels in het lichaam.

In het onderzoek kregen 13 gezonde jonge vrouwen (leeftijd 22 en 23 jaar) wekelijks een sessie uit de serie van tien Rolfing sessies**. De doorbloeding, stijfheid en elasticiteit van hun fascia werden gemeten op vooraf vastgestelde vaste punten verdeeld over het lichaam, voor aanvang van de serie van 10 sessies en 3 dagen na de laatste sessie. Zoals de onderzoekers al verwachten lieten de resultaten verhoogde doorbloeding, vermindering van stijfheid en toename van elasticiteit zien in de fascia na de 10 Rolfing sessies.

Wat betekent dit nu? De elasticiteit van fascia speelt een belangrijke rol in het mechanisme van het juist laten samentrekken van spieren. Stijfheid van fascia bepaalt de weerstand tegen externe krachten. Het is een indicator voor de opgeslagen energie die de effectiviteit van bewegingen controleert. Veranderingen in stijfheid en elasticiteit kunnen zich manifesteren in de vorm van diverse problemen met het bewegingsapparaat, bijvoorbeeld chronische pijn en vatbaarheid voor het oplopen van letsel en ook in verminderde spiersterkte en coördinatie.

Doorbloeding is gerelateerd aan zowel elasticiteit en stijfheid als aan hydratatie van de fascia. Verminderde hydratatie leidt tot een soort verklevingen van de fascia, wat kan resulteren in het veranderen van je structuur en in bewegingsbeperkingen. Manipulatie van de fascia, zoals bij Rolfing, kan de concentratie van ongebonden water  reduceren en de productie van de juiste hoeveelheid en kwaliteit hyaluronzuur stimuleren. Hyaluronzuur wordt beschouwd als een soort glijmiddel, zodat de individuele fascia lagen over elkaar kunnen glijden. Te veel kan echter leiden tot verhoogde viscositeit en resulteren in pijn.

Zo zien we dat deze drie parameters, doorbloeding, elasticiteit en stijfheid van je fascia essentieel zijn voor je functioneren en dat bij problemen hierbij Rolfing Structurele Integratie een belangrijke rol kan spelen. De onderzoekers halen aan dat een toename in fascia elasticiteit resulteert in spierversterking, wat behulpzaam is om meer controle te krijgen over het functioneren van je lichaam. Ze veronderstellen ook dat de reductie van stijfheid zoals gevonden in de studie kan leiden tot pijnvermindering en functieherstel in cliënten met spieraandoeningen.

Een interessant gegeven dat naar voren kwam uit het onderzoek is dat de gemeten verschillen in stijfheid en elasticiteit voor en na de serie van 10 Rolfing sessies bij deze jonge, gezonde vrouwen het grootst waren bij de dominante (rechter) arm. De bevindingen van de stijvere dominante arm betekenen enerzijds dat dagelijkse en specifieke lichamelijke activiteiten impact hebben op je weefsel eigenschappen. Anderzijds kan dit ook leiden tot een hoger risico op pijn in vergelijken met de niet-dominante zijde. Mijn eigen ervaring is overigens dat ook het omgekeerde wel eens het geval kan zijn, dat een stijvere dominante zijde leidt tot pijn of klachten aan de andere kant. Het is sowieso belangrijk om dit voor iedereen persoonlijk te evalueren.

* Jędrzejewski G, Kasper-Jędrzejewska M, Dolibog P, Szyguła R, Schleip R and Halski T (2020) The Rolf Method of Structural Integration on Fascial Tissue Stiffness, Elasticity, and Superficial Blood Perfusion in Healthy Individuals: The Prospective, Interventional Study. Front. Physiol. 11:1062. doi: 10.3389/fphys.2020.01062

** Meer informatie over de serie van 10 Rolfing sessies op de website van Rolfing NL: https://www.rolfing.nl/the-ten-series/

© Morten Friis